Hydrogen car

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A hydrogen vehicle is a vehicle that uses hydrogen as its on-board fuel for motive power. The problem is that hydrogen is an energy carrier, not an energy source, so the energy the car uses would ultimately need to be provided by a conventional power plant.

“Hydrogen is an energy carrier,” points out Wolfgang Leder of Total Deutschland’s new energy team. “There are several ways to produce it. Wind power would be the best, or solar.” The problem is that currently most hydrogen is generated from fossil fuels, since the cost of generating it from, say, solar energy can be up to four times higher. And when hydrogen is produced this way, well-to-tank and tank-to-wheel analysis shows the overall carbon dioxide emissions from hydrogen powered cars can be higher than that from petrol or diesel powered vehicles. (bbc 2006)

Even with aggressive research, the hydrogen fuel-cell vehicle will not be better than the diesel hybrid (a vehicle powered by a conventional engine supplemented by an electric motor) in terms of total energy use and greenhouse gas emissions by 2020, says a study recently released by MIT’s Laboratory for Energy and the Environment (LFEE).

Current methods of producing hydrogen from oil and coal produce substantial carbon dioxide. Unless and until this carbon can be captured and stored, renewable (wind or solar) and nuclear power, with their attendant problems of supply and waste, are the only means of producing hydrogen without also producing greenhouse gases. Alex Farrell, assistant professor of energy and resources at UC Berkeley, said.

In addition, Farrell points out that setting up a completely new infrastructure to distribute hydrogen would cost at least $5,000 per vehicle. Transporting, storing and distributing a gaseous fuel as opposed to a liquid raises many new problems. More billions of dollars will be needed to develop hydrogen fuel cells that can match the performance of today’s gasoline engines, he said.

Improvements to current cars and current environmental rules are more than 100 times cheaper than hydrogen cars at reducing air pollution. […] If one goal is to reduce greenhouse gases, it would be cheaper, Farrell and Keith argue, to focus on reducing carbon dioxide emissions from electric power plants than to focus solely on hydrogen-powered vehicles.

“Hydrogen cars are an attractive vision that demands serious investigation, but it’s not a sure thing” Farrell speculates that hydrogen has become attractive to people across the political spectrum in part because it doesn’t challenge drivers to change their habits. It also doesn’t challenge the auto industry to change its behavior, providing, instead, a subsidy for research that will lead to better cars whether they are hydrogen-powered or gasoline-powered.

Source: wikipedia – berkley.edu – MITbbcscience daily

photo: Ryan Somma

In molti stanno sostenendo che le prossime automobili ad Idrogeno saranno l’ennesima fregatura per gli automobilisti, mi aggiungo al coro e spiego il perché dopo la benzina Verde e la marmitta Catalitica ci sia appresta a “fare girare l’economia” a nostre spese e a spese dell’ambiente.

Non hanno senso le macchine ad Idrogeno. […] per scindere l’acqua (H2O) in Idrogeno più Ossigeno ci vuole energia, il metodo alternativo è il reforming che usa gli idrocarburi (petrolio) oppure il carbone per “creare” l’Idrogeno.

Nel caso della scissione dell’acqua si possono usare due tipi di forme di energia, una e di tipo rinnovabile (eolico, solare, idraulico) e l’altro tipo è non rinnovabile ovvero inquinante sotto forma di emissioni di gas serra o di scarti radioattivi. In entrambi i casi produrre Idrogeno costa, si butta via una fetta sostanziosa di energia come succede in tutte le conversioni. Il fatto grave è che in questi casi si passa, come stadio intermedio, per l’energia elettrica prima di scindere l’acqua.

Se si usano energie rinnovabili per produrre elettricità e poi Idrogeno è molto più conveniente immetterle nella rete elettrica con un immediato risparmio di petrolio e di carbone oltre che di centrali nucleari, con miglioramento del nostro ecosistema compromesso dai gas serra. Se si “crea” Idrogeno allora si spreca una parte di questa energia pulita (dovrebbe essere circa il 25% di spreco che finiscono indirettamente in CO2), la conseguenza è l’inquinamento dell’aria in quanto verrà soppiantata da energia “sporca”.

Se non si usano energie rinnovabili allora si usa il processo di reforming dal petrolio oppure dal carbone (oppure si usa l’energia elettrica prodotta col nucleare). I rendimenti sono sul 75% o peggiori nel caso del carbone, questo significa che utilizzare l’Idrogeno nelle nostre autovetture comporta un uso di petrolio analogo a quello che usiamo adesso sotto forma di benzina, che significa dover cambiare automobile per non cambiare nulla.

Il nostro ambiente ha invece una immediata necessità di disintossicarsi dall’anidride carbonica che è troppa e sta cambiando le temperature del pianeta, non ha senso questo marketing della macchina ecologica che non è ecologica perché inquina come le altre anche se dai tubi di scappamento esce acqua.

Senza essere catastrofisti si potrebbe almeno fare il possibile e cioè non inquinare ulteriormente l’ambiente per seguire la necessità di fare profitti da parte delle ditte che costruiscono automobili. L’unica utilità dell’Idrogeno è spostare l’inquinamento dalle città agli impianti di produzione dell’Idrogeno, queste centrali a petrolio inquineranno e nessuno le vorrà e come al solito ci saranno difficoltà ad avere una centrale inquinante dietro casa.

Esistono invece proposte migliori sotto l’aspetto della riduzione dell’inquinamento, esistono macchine come quella della Toyota (Prius) che hanno efficienze elevatissime e funzionano a benzina, il costo è sui 25.ooo€ e consumano circa 1 litro per fare più di 17 Km in ciclo urbano o extraurbano (caratteristiche di Quattroruote). Il principio di funzionamento è abbastanza semplice e si basa su una alimentazione ibrida elettrica e benzina ma in sostanza l’alimentazione esterna è solo a benzina. Hanno un inquinamento ambientale molto ridotto per via del particolare motore a benzina adottato (a combustione magra), è pronta per il prossimo standard sull’inquinamento stabilito a livello europeo.

Links: martinesenergie rinnovabilikensan

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3 thoughts on “Hydrogen car

  1. hey i m final year engineering student as part of our curiculam
    i hv to prepare my seminar on the HYDROGEN VEHICLE .
    will u plz send me some more details like ..its bad effect to society ,gud effect to society .
    Is is good for long run.
    Is it expensive or not.
    PLEASE REPLY SIR I WLL WAIT FOR UR REPLY!!

  2. Hi amit I’m not an engineer, did you visit the links in the post? I found some interesting sites for you, have a look:

    http://www.science.org.au/nova/063/063sit.htm
    http://www.hydrogencarinfo.com
    http://blog.wired.com/cars/2008/03/hydrogen-cars-a.html
    http://news.cnet.com/1606-2_3-6182678.html
    http://auto.howstuffworks.com/hydrogen-economy.htm

    As you can read in the post hydrogen cars cost a lot and it’s not at all green. It costs an enormous amount of energy to make and load hydrogen fuel cells. An hybride vehicle is much more environmentally friendly. So I can say the effect to society will not be good.

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